söndag 20 januari 2008

konkurrensens vara eller icke vara

Jag vet att vi lever i ett kapitalstyrt samhälle och även om jag ibland hatar det så kan jag också förstå att det finns vissa fördelar med det. Jag uppskattar t.ex. att ha valmöjligheter som konsument. När jag är fattig kan jag köpa billiga varor som konsums coop X-tra produkter. Har jag det lite bättre ställt kan jag köpa bättre kvalitet eller välja rättvisemärkta/miljömärkta varor. Det är bra tycker jag. Men häromdagen skulle jag köpa tandkräm och det är några hyllmeter i butiken som jag verkligen inte begriper. Pepsodent och Colgate har 13 respektive 12 olika sorters tandkräm. Jag fattar inte hur det verkligen kan finnas en marknad för det! Av alla Colgates produkter finns en som heter Colgate Total. Borde inte det räcka liksom? Vem tänker; "nä, jag vill visserligen ha en bra tandkräm men den behöver ju inte vara TOTALT bra!"

På andra områden skulle man verkligen vilja se lite mer konkurrens. Vad sägs om ett bussbolag som kunde konkurrera med SL eller andra kollektivtrafikbolag runt om i Sverige? För här i Stockholm tycker jag priset för ett månadskort verkligen har nått smärtgränsen. Ett bolag som kunde pressa ner priserna lite, va? Vore inte det en dröm?

Simma lugnt!

Inga kommentarer: