måndag 28 januari 2008

How I do a switcharoo!

Som ni redan märkt så blandas högt och lågt, stort och smått, allvar och skämt rätt friskt här. Idag vill jag berätta om ett trick som jag brukar använda mej av ibland. Jag gör en switcharoo!
Tänk er att man springer till tunnelbanan eller bussen bara för att se den segla iväg mitt framför näsan på en. Då kan man ju lätt bli ganska irriterad och sur. Då är det perfekt läge för en switcharoo.

Det går till så här: bestäm dej för att reagera tvärtemot! Jag tänker såhär: "JAAA!!! Vad bra! Nu slapp jag åka med det där dumma tåget/bussen! Istället får jag stanna här en stund. Hurra!" Redan där blir jag ofta lite full i skratt för att det är så himla knäppt att tänka så.

Sedan börjar jag leta efter saker som kan vara värt att jag stannade där. Jag kan till exempel ta tillfället i akt att andas lite frisk luft som inte skulle funnits på tågen. Så jag fyller lungorna, andas in med munnen och långsamt ut genom näsan några gånger. Det känns bra. Börjar se mej omkring. Alltid får man syn på nånting som man inte skulle ha upptäckt annars.

Har man en bra bok med sej (vilket jag verkligen vill rekommendera ALLA att alltid ha) kan man passa på att läsa ett stycke. Det gör man mycket bättre i en busskur eller på en perrong än på ett skakigt tåg/buss där man lätt kan bli lite åksjuk av att sitta och läsa.

Har man penna och papper kanske man kan passa på att skriva en liten dikt eller en lista på vad man behöver handla eller saker man vill komma ihåg att göra.

Man kan också skicka ett sms till nån som kanske är sjuk, ensam eller ledsen.

När sedan tåget/bussen kommer har du haft en riktigt trevlig liten kvalitets-stund med dej själv istället för att bara vara sur och irriterad! Och kanske fortsätter du att vara på gott humör resten av dan!

Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant!

- Skrev nämligen en text kring detta med att kasta bort tid, när jag satt på tåget igår. La precis upp den på min blogg.

Vi är inne på sammabana, men jag ställer mig lite tveksam till tanken på att det jämt skall vara något konkret man skall göra istället, liksom ;)